3PL räddar företaget
En helt vanlig måndag och du är som vanligt på väg till jobbet som ligger bara en kvarts promenad bort. Din trädgårdsbutik har flyttat till nya lokaler och du har precis anställt din allra första assistent. På håll ser du att assistenten sitter på trottoaren utanför lagret. Stackaren, har hon glömt nyckeln? Sånt där kan man ju ha överseende med, så här i början.
Det visar sig vara mycket värre än så. Fredagens leverans av pallkragar blev en katastrof. I stället för 20 pallkragar så hade assistenten råkat beställa 200 och de fyller nu hela lagret så att ingenting annat får plats. Du står där i dörren och undrar vad ni ska göra nu.
Strålande problemhantering
När du står där och misströstar så smyger assistenten fram och knackar dig försynt på axeln. Det kanske är dags att titta på 3PL, föreslår hon. Det är faktiskt inte en dum idé. Tredjepartslogistik kan vara lösningen på företagets problem med lagerplats. Även innan det fylldes med pallkragar var det faktiskt ont om plats.
Det finns helt klart fördelar med att skaffa en tjänst som 3PL. Dels är det lite som ett hotell, fast för alla varor, dels kan man få hjälp med mycket mer än bara förvaring. Om man önskar kan man även lägga till tjänster som transport eller packning.
Allt går att lösa
Efter några samtal finns det en lösning på pallkragekatastrofen. Det är inte längre någon katastrof, utan när företaget som utför 3PL kommit för att transportera pallkragarna till en annan lagerlokal en bit bort börjar du fundera på hur detta kan vara starten på något nytt. Detta öppnar upp möjligheter för att expandera företaget ännu mer.
Assistenten pustar ut och lovar att vara mer noggrann i fortsättningen, men det är svårt att vara arg när det nu blev så bra till slut ändå.