Det tjänar du på att gå med i en kundklubb

10 augusti 2020
patrick pettersson

Definitionen av “lojalitet” inbegriper någonstans en trofasthet utan krav på motprestation eller belöning. Exempelvis förs tankarna till två vänner som backar upp varandra i vått och torrt, eller en familjemedlem som alltid finns vid sidan oavsett vad saken gäller.

Man kan också tänka sig en fotbollssupporter som står upp för sitt lag säsong ut och säsong in, trots år av sportsliga besvikelser och krossade hjärtan. Likväl är det en lojalitet som aldrig går förlorad, tack vare lojalitetens egenvärde. Men det innebär inte att det är fel att belöna lojalitet lite då och då. I synnerhet när lojaliteten faktiskt är baserad på viss konkurrens.  

Lojalitet till salu 

Att gå med i en kundklubb är att bevisa sin lojalitet för ett företag eller en kedja. Du kanske bor på en ort där det finns flera olika livsmedelsbutiker. Dock har du valt att bli medlem i enbart en av dem. Troligtvis för att du tycker om butiken och att det är där du upplever att du får de bästa erbjudanden som går att få. Men på sätt och vis kan man påstå att din lojalitet är köpt och villkorad.

Du är lojal till butiken för att de ger dig fördelar jämfört med andra butiker. För att du ska stanna kvar och inte börja handla hos en konkurrent måste butiken belöna din lojalitet, vilket gör att man ibland kommer åt riktiga pangerbjudanden.

  

Personliga erbjudanden

Att vara med i en kundklubb innebär ofta att de erbjudanden du får är skräddarsydda efter dina tidigare köp. Butiken registrerar dessa och förutser vad du kommer vilja köpa i framtiden. Det är därför erbjudandena ser ut att tala just till dig personligen. Det innebär förstås att du kan göra riktiga klipp. Och som kund har du makten på din sida. Företagen och butikerna behöver fjäska för sina kundklubbsmedlemmar. De är trots allt beroende av dem. 

Fler nyheter